
Politician watching: the measurement of pluralism in Italian 

television news 

Chris Hanretty, European University Institute, Florence 

Abstract 

The Italian debate about the politics of the media has been interpreted in light of the 

concept of pluralism. Unlike certain neighbouring concepts (impartiality, objectivity, 

fairness), pluralism is suited to quantitative operationalisation. Here, I use data gathered 

by the Italian communications authority Agcom, to show how patterns of pluralism – in 

other words, the distribution of screen-time between political parties – differ across 

channels and across time. I demonstrate that although the conventional wisdom about 

the direction of each network’s bias is correct, government influence – secured through 

changes in Rai’s board – did not substantially alter these patterns. Measurement of 

political pluralism by Agcom has therefore failed to quell debate on the issue of the 

perceived lack of pluralism. I close by suggesting why this may be the case. 

Keywords: pluralism, media bias, public service broadcasting, tempo di parola, Agcom, Rai 

 - 1 - 



Introduction 

Debate about media bias is common to most Western democracies. The salience of this 

debate for politics is usually low: the issue of the media does not feature on voters’ lists 

of concerns at election periods, nor do members of the government spend much time 

talking about the media. Those few speeches which are made – for example, Spiro 

Agnew’s 1969 Des Moines speech – are remarked upon in virtue of their rarity. 

In Italy, by contrast, the issue of media bias is extremely salient. This is largely, though 

not entirely, due to the entrance into politics of Silvio Berlusconi, founder of the 

Mediaset group, which operates three of Italy’s seven main television channels 

(Retequattro, Canale5, and Italia Uno). Berlusconi’s role in the media means that he has 

faced significant conflicts of interest in opposition and as Prime Minister (May – 

December 1994; 2001 – 2006). The issue of Berlusconi’s conflict of interests has multiple 

dimensions, but as far as the media are concerned, there are two complementary aspects. 

The more important during Berlusconi’s time as Prime Minister was that he should not 

use his power as Prime Minister to benefit his media interests; but the alternate 

possibility – that Berlusconi might use his media interests to win or maintain office – is 

also normatively troubling, and has led to legislation limiting imbalances in broadcast 

news during election periods1. This legislation, however, does not apply outside election 

periods, and criticism of the political orientation of the Mediaset channels continues. 

Berlusconi’s entry into politics interacts with another source of high political salience for 

the media. The Italian public service broadcaster Radiotelevisione Italiana (Rai) has 

                                                 

1 Legge no. 28/2000, baptised the ‘par condicio’.  

 - 2 - 



historically been subject to strong political pressure which has determined the structure 

and outlook of the company (Monteleone, 1992). Initially this pressure came from the 

perennial party of government, Democrazia Cristiana, and was comparable to Gaullist 

control of France Télévisions. Unlike in France, however, the liberalisation of society which 

took place in the seventies did not lead to the liberation of Rai from political pressure. 

Instead the years of historic compromise between Democrazia Cristiana and the Partito 

Comunista Italiano (1976 – 1979) led to more subtle changes in the nature of political 

pressure. The practice of lottizzazione – of the sharing out of major posts in the 

broadcaster between nominees of the main parties of government and of opposition – 

developed. At its most encompassing, the system of lottizzazione divided the three Rai 

channels between all parties of the ‘arco costituzionale’, with RaiUno given over to the 

Christian Democrats; RaiDue to the secular parties of government (the Republicans, 

Liberals, and Socialists); and RaiTre to the PCI (D. Hallin & Papathanassopoulos, 2002; 

Murialdi, 1997). This ‘iron-clad lottizzazione’ survived until 1993, and the collapse of the 

established party system. This collapse, and the introduction of a new method for 

appointing members of Rai’s board, have not, however, led to the end of lottizzazione, 

much less the end of political influence. Journalists with partisan affiliations have seen 

efforts to reform Rai’s journalism as ‘purges’ (Murialdi, 1994), and politicians have not 

been able to develop a culture of non-interference in Rai2. Consequently, even without 

Berlusconi’s ‘scesa in campo’, debate about patterns of bias in Rai – and a fortiori about the 

media in general – would probably still exist. 

                                                 

2 For a particularly egregious example, see “Capezzone: Sulle nomine Rai, a Montecitorio circola un 

foglietto…”, La Stampa, 5th September 2006. 

 - 3 - 



This debate, conducted for the most part by politicians, is largely impressionistic, with 

the strongest accusations of political bias reserved for isolated incidents, such as the 

cancellation of certain shows (Travaglio & Gomez, 2004), or the omission from news 

bulletins of certain events judged newsworthy by some politicians (and not newsworthy 

by others).  

Were this debate cast in the terms used in Anglo-Saxon debate, using concepts like 

objectivity and impartiality, the undecidability of claims about bias would be 

understandable. Such concepts are conceptually difficult to delineate, and impossible to 

operationalise. 

Precisely because of these difficulties, Italian journalists have tended to reject objectivity 

and impartiality as governing values of good journalism. In a country where strong 

political cleavages meant violent symbolic clashes between the Catholic centre and the 

Communist left, the idea of a ‘view from nowhere’, to use Tom Nagel’s term, never took 

hold. The uniquely British fudge of due impartiality, which embodies less controversial 

metaphysical and epistemological premises than the American concept of objectivity, 

strangely never received much of a hearing.  

Instead, the key concept in Italian media law and in political debates over the media has 

been the concept of pluralism. As in the UK, this concept has an economic aspect, 

meaning, in the words of one noted jurist (and later parliamentarian), “the existence of a 

telecommunications market with a number of competing subjects and limited barriers to 

entry” (Zaccaria 2004). Yet unlike the UK, and more like France, it also refers to the 

content produced by competing subjects in the market. Internal pluralism is the 

“obligation to give voice [l’obbligo di dar voce] to all or the largest possible number of 

opinions, tendencies or currents of political, social and cultural thought present in 

 - 4 - 



society” (Zaccaria 2004, p. 97). Other principles – objectivity, fairness, and impartiality – 

have been subordinated to this principle. 

Pluralism is much easier to operationalise than objectivity, principally because it deals in 

quantities. The genesis of the principle results from repeated complaints from the Italian 

Communist party during the fifties, sixties, and an early part of the seventies. The Party’s 

complaint was not that the Italian media – including the public broadcaster Rai and the 

non-partisan press – depicted the party unfairly (a qualitative claim), but rather that they 

did not depict the party at all (a quantitative claim). Repairing this imbalance came to 

mean, not that journalists should try harder in making syntheses that represent all sides 

equally, but that as many parties as reasonably possible should be shown when discussing 

a particular issue. 

This quantitative interpretation of pluralism was sanctified by the par condicio law, which 

set limits on the ratio between time given over to competing coalitions. In order to effect 

this law, and to distance itself from the controversial application of anti-trust rules in the 

sector, the centre-left governments of the late 1990s created the communications 

regulator Agcom. Agcom has, since 2001, inside and outside of electoral periods, 

provided monthly data giving detailed information on the screen-time given over to 

political parties and their representatives collected by the Italian communications 

regulator Agcom, data which has so far only been used by scholars interested in the 

electoral effects of differences in coverage (Sani, 2001).  

My question is this: what can this data tell us about the key claims made in the Italian 

media debate about pluralism? The puzzle which results is this: given that these data do 

yield interesting and counter-intuitive conclusions, why have they not calmed the debate 

on the presence or absence of pluralism in the Italian media?  

 - 5 - 



Being precise about pluralism 

Before turning to the data, how can we be sure that data on the screen-time given over to 

political parties adequately represents pluralism? Where the distribution of units of 

coverage between candidates A and B is of the ratio 80:20 for Channel X, and of the 

ratio 50:50 for Channel Y, we typically infer that (1) Channel X is less pluralistic, or more 

biased than Channel Y, and (2) that Channel X is biased in favour of candidate A3. These 

inferences depend on two assumptions: first, some assumption about candidates’ 

entitlement to rough parity in the distribution of units of coverage, and second, an 

assumption that receiving more units of coverage is a good thing. 

These assumptions are easily defeasible. The assumption of rough parity may be trumped 

when there are differences in newsworthiness. If candidate or party A’s campaign is full 

of substantive policy announcements and/or attractive publicity stunts whilst candidate 

or party B’s campaign possesses neither, uneven distribution of coverage between A and 

B may reflect genuine differences in newsworthiness rather than deviations from 

theoretical unbias. (It would, however, be harder to defend such distributions if they 

were not found in other channels). Similarly, the assumption that, when it comes to 

coverage, ‘more is better’, does not hold when coverage is of a candidate or party’s 

financial difficulties or internal contradictions. 

There are, however, good reasons for adopting these assumptions in the Italian case. In 

particular, the weak position of Italian journalists vis-à-vis politicians, and the importance 

                                                 

3 When I say that a news outlet’s coverage is biased ‘in favour of’ some candidate or party, I mean that the 
bias is such that it has beneficial effects for that candidate or party, not that the news outlet in question 
favours that candidate or party. The question of intentionality I omit. 

 - 6 - 



of ‘giving voice’ to different strands of opinion, mean that the assumption that ‘more is 

better’ is a reliable one.  

Italian journalism, criticism from without, and the ‘obbl go dar voce’ i

The assumption that more coverage of party or candidate x is good for x (hereafter, the 

assumption that ‘more is better’) holds only in certain cases, depending on the type of 

coverage in question. We can distinguish between four different types of coverage: 

1. x, or members of x, talking about x 

2. political candidate y, or members of political party y, talking about x 

3. non-political actors z talking about x 

4. journalists talking about x 

Not all of these kinds of coverage are ‘good’ for party or candidate x. It seems most 

obvious that coverage of the first type is most likely to be ‘good’ for x; but the three 

other types of coverage are not so obvious. If these cases make up a large percentage of 

total screen-time, it may undermine the assumption that more is better. 

For coverage of the second type, it seems reasonable to assume that all such coverage 

can be judged ipso facto as unfavourable or at least neutral for party x. It may either be 

negative in the strong sense, in that other parties or candidates may be attacking party x; 

or it may be negative in a weak sense, in that competition for screen-time is a zero-sum 

game, and any time given over to other parties is less time that can be given over to x. 

However, such screen-time is usually recorded as screen-time given to the competing 

political party, and does not count for x. Therefore, the assumption that ‘more is better’ 

continues to hold, given the way in which screen time is counted.  

 - 7 - 



Coverage of the third type may be favourable, neutral, or unfavourable for x: there is no 

way to predict in advance the direction of this bias. Consequently, where coverage of the 

third type makes up a large proportion of total screen time, increases in a party’s share of 

screen-time may not be better for that party if, at the same time, screen time is given over 

to non-party actors who are strongly critical of that party. 

Finally, coverage of the fourth type may be favourable, unfavourable, or neutral with 

respect to a given party; but the unpredictability of this bias is less than for coverage of 

the third type. Journalists – and particularly journalists working for public service 

broadcasters – must be seen to be impartial and fair, and not to invent unfavourable 

criticism or questioning ex nihilo. We can therefore say that they select potential questions 

or criticism from a stock of criticisms already existing in the public domain. In voicing 

that criticism or detailing that question, however, they face a choice between expressing 

the criticism or question in their own words, and showing original footage of the 

individual or organisation making that criticism. Consequently, where coverage of the 

fourth type makes up a large proportion of total screen time, and where journalists 

typically structure their news items by re-expressing criticism rather than repeating it, 

increases in a party’s share of screen-time may not be better for that party if, at the same 

time, screen time is given over to journalists who are re-expressing strong criticism of 

that party. (Of course, where journalists instead show footage of the original criticism, 

this becomes a case of coverage of the second or third types). 

Therefore, the assumption that ‘more is better’ fails to obtain when non-party actors are 

often present on news bulletins, and where journalists frequently re-express or re-

interpret public criticisms rather than re-broadcasting such criticism. These conditions 

are very rarely present in Italian broadcast journalism. Two features of Italian journalism 

explain this: the weak position of journalists vis-à-vis politicians; and the principle of 

 - 8 - 



pluralism, which privileges the obligation to let different social actors speak for 

themselves. 

The weak position of Italian journalists results, historically, from the limited size of the 

market for journalism (Daniel C. Hallin & Mancini, 2004). With low levels of literacy and 

newspaper readership, newspapers reported on a restricted elite, for a restricted elite. 

Links between journalists and the political elite were close, with deleterious consequences 

for journalistic independence (Forcella, 2004 [1959]).  

Whilst the situation described by Forcella has perforce changed with the development of 

commercial and public television, the links between journalism and politics remain 

strong, with consequences for journalistic output. Because journalists are dominated by 

politicians, politicians, as a class, consequently dominate the news: one comparative study 

of the mid-eighties (D. C. Hallin & Mancini, 1984) found that Rai’s news output is 

focused on parties, rather than government, public administration, or civil society groups. 

Writing more recently, Mancini (2000, p. 320) notes the tendency for “other kinds of 

topics and issues [to be] dealt with primarily by positioning them within the political or 

ideological context”. Consequently, the likelihood of civil society actors criticising parties 

or candidates is low, and the assumption discussed above – that more coverage of party 

or candidate x is good for x – holds. 

If the weak position of journalists vis-à-vis politicians explains the low likelihood of 

criticism from outside the party system, then the principle of pluralism explains why 

journalists do not re-express or re-interpret criticism, preferring instead to re-broadcast 

the original source. The tradition of pluralism and the emphasis on ‘giving voice’ – as 

well as the difficulties inherent in representing a fragmented multi-party system – means 

that Italian broadcast journalism is ‘bitty’, with each political story (and some non-

 - 9 - 



political stories) consisting of small slices of video of exponents of the several parties. 

Consequently, the percentage of time which is solely devoted to journalistic comment is 

low; the assumption that more coverage of party or candidate x is good for x therefore 

holds. 

Conventional wisdom about the Italian media 

If, given the centrality of parties and the principle of pluralism, significant between-

channel differences in the distribution of coverage give us good reason to infer political 

bias, what good hypotheses have we about the direction of this bias? If popular media 

criticism in the United States has typically tended to view the media as a monolithic block 

capable of being described either as uniformly liberal or uniformly conservative, the high 

salience of the media issue in Italy has led to different expectations about each channel.  

These expectations reflect the system of lottizzazione noted in the Introduction. Despite 

the collapse of the old party system, the three Rai channels (RaiUno, RaiDue, and 

RaiTre) and their associated news bulletins (TG1, TG2, and TG3) have inherited 

expectations generated during the nineteen-eighties. The association between these 

channels and particular patterns of bias has, in modified form, survived the collapse of 

the Italian party system and the introduction of bipolar competition between coalitions 

of left and right. RaiTre and TG3 are still occasionally referred to as ‘TeleKabul’, a 

pejorative epithet for the channel, given for its supposed anti-Western sympathies during 

the first Gulf War. RaiUno and TG1 continue to be viewed as the most ‘governmental’, 

as they were under ‘classic’ lottizzazione. Finally, in the same way as the secular parties of 

government during the eighties were rewarded with posts in RaiDue and TG2, posts 

within RaiDue and TG2 were, in the 2002 round of appointments, given to key 

 - 10 - 



supporters of smaller government parties, the Alleanza Nazionale and the Lega Nord, 

junior partners in the Berlusconi governments of 2001 – 2006 (Vespa, 2002). 

These beliefs generate the following hypotheses: 

H1. where l is the screen time given over to parties of the left, and r is the screen time 

given over to parties of the right, l/r will be greater for RaiTre and TG3 than for 

RaiUno and TG1, and will be greater for RaiUno and TG1 than for RaiDue and 

TG2 

H2. where g is the time given over to the Prime Minister, the Presidents of the two 

chambers, and the Government, g / (l+r) will be greater for RaiUno than for 

RaiDue, and greater for RaiDue than for RaiTre 

H3. where maj is the time given over to major parties of government, and min the 

time given over to minor parties of government, min will be greater for RaiDue 

and TG2 than for RaiUno, RaiTre, TG1, or TG3 

At the same time, new beliefs about the role of government influence cross-cut 

traditional beliefs about the relative bias of each channel. Although the formal role of 

government in Rai’s governance is limited to approval of certain commercial operations 

and decisions on the value of the licence fee, there is a widespread belief that the 

government enjoys extensive informal influence over the broadcaster through partisan 

ties with members of the governing board. Former President of Rai Lucia Annunziata 

claimed “to know for sure that Berlusconi picks up the phone and calls board members 

to suggest names and influence nomination decisions”4. Leaders of both coalitions have 

                                                 

4 “Annunziata denuncia: Berlusconi decide le nomine”, L’Unità, 3rd February 2004. 

 - 11 - 



claimed, when in opposition, that government parties turn Rai channels against them. 

Berlusconi, before, during, and after the 2001 election campaign, complained about the 

“militant occupation of Rai by the left”. Romano Prodi, prior to the 2006 election 

campaign, complained that “TV was not adopting an impartial role”, and that both 

Mediaset and Rai were unfairly treating Prodi’s centre-left coalition5. 

The most commonly cited means of government influence is the through the 

appointments made by the Rai board. Until 2004, all five members of the Rai board were 

appointed by the Presidents of the two chambers of Parliament. The Presidents, typically 

members of the governing majority, selected boards with a majority of members who 

could be described as close to the centre-right majority. For two years, the majority was 

3-2, with one centre-right nominee (Antonio Baldassare, a former Constitutional Court 

judge) holding the Presidency of the board. For one year, the Presidency was given to a 

nominee close to the left (Lucia Annunziata), with the remaining four nominees close to 

the right. Annunziata subsequently resigned in frustration with the other members of the 

Board, who she saw as too close to Berlusconi.  

Given the limited tenure of board members (two years), the government is typically able 

– through the Presidents of the two Chambers – to work with a board with a similar 

majority. During periods of alternation in government, however, this is not the case. The 

Berlusconi government formed after the elections of 2001 had to wait until the end of 

the term of the left-appointed board, led by constitutional jurist Roberto Zaccaria, before 

they could nominate a board with a right-wing majority. We should therefore expect 

significant changes in coverage to follow the 2002 replacement of the Zaccaria CdA, 

                                                 

5 Corriere della Sera, 26th September 2005 

 - 12 - 



nominated under a centre-left government, with the Baldassare CdA, nominated under a 

centre-right government; and we should expect these changes to benefit the 

parliamentary majority and the government.  

H4. during the period of right-wing government, (g + r)/l will be greater during the 

period of the Baldassare board than during the period of the Zaccaria board 

Expectations regarding patterns of bias in the Mediaset channels are not so well 

grounded in popular knowledge or in politicians’ statements. There is, however, a general 

belief that the Mediaset channels, in virtue of their ownership by Silvio Berlusconi, 

erstwhile prime minister and leader of the centre-right coalition, will be biased towards 

Silvio Berlusconi in particular and his centre-right coalition in general. Beliefs about 

individual Mediaset channels are not systematic, but depend often on the individual 

directors, such as TG4’s Emilio Fede, who has made no secret of his friendship with 

Silvio Berlusconi, and who has been fined multiple times by Agcom. Therefore, 

H5. the ratio l:r will be smaller for any Mediaset channel than for any Rai channel 

H6. the ratio l:r will be smaller for all Mediaset channels considered together than for 

all Rai channels considered together 

Data 

The Italian communications regulatory, the Autorità per il Garante nelle Comunicazioni 

(Agcom), is required by law6 to monitor political broadcasting and ensure that 

broadcasters follow laws governing equality of access during election periods. Agcom has 

                                                 

6 Legge 31 luglio 1997, no. 249, Art. 1, §6(b)(9). 

 - 13 - 



interpreted this requirement in expansive fashion. The authority publishes information 

on politicians’ television appearances on a monthly basis, except during electoral periods, 

where information is released fortnightly. Each monthly summary covers the news 

bulletins (telegiornali) of all free-to-air channels, and, where relevant, current-affairs 

programmes which feature politicians. Information on the telegiornali is disaggregated 

according to the type of coverage: tempo di parola, or time in which a particular politician is 

speaking; tempo di notizia, or time in which a particular politician is covered by the bulletin; 

and tempo di antenna, which is the sum of tempo di parola and tempo di notizia. Each monthly 

summary lists each party’s cumulative screen time. The screen time of certain office-

holders – the President of the Republic, the Prime Minister, the Presidents of the two 

houses of Parliament, government representatives, and European Union officials – is 

counted separately. This considerable body of data spans the periods January – October 

2001 and May 2002 – 2006, and is published on Agcom’s website, www.agcom.it.  

These monthly summaries were processed and turned into a single data-set. Each entry 

in the file reports the screen time of members from fifty-three parties and five 

institutions, details of which are recorded in Table 1.  

[TABLE 1 ABOUT HERE] 

Findings 

Table 2 shows the monthly average shares of tempo di antenna across all Rai (TG1, TG2, 

and TG3) and Mediaset (TG4, TG5, and TgCom/Studio Aperto) news bulletins. The 

first column gives the average share for parties of the left, the second and third columns 

for parties of the right and governmental actors respectively. This information is 

represented graphically in Figure 1. 

[FIGURE 1 ABOUT HERE] 

 - 14 - 

http://www.agcom.it/


[TABLE 2 ABOUT HERE] 

I first consider patterns of bias between left and right. The data tend to support the 

hypothesis that TG3 is more biased to the left than TG1, and that TG1 is more biased to 

the left than TG2 (Hypothesis 1). On average, TG3 gave almost 9% more of its total 

screen-time to parties of the left than TG1, and approximately 9.5% more than TG2.  

[TABLE 3 ABOUT HERE] 

ANOVA and post-hoc t-tests reported in Table 3 confirmed that the difference between 

TG3 and the other two Rai news bulletins was statistically significant at the 0.01 level, 

giving reason to believe that these differences are not artefactual. (Given that the data 

represent the entire population and not a sample thereof, statistical significance tests are 

used as an indicator of the reliability of the conclusion). Differences between TG1 and 

TG2, however, were not found to be statistically significant. Support for Hypothesis 1 

comes entirely from variation in the left’s share of screen-time. There was no statistically 

significant variation in the right’s share of tempo di antenna across the three Rai news 

bulletins. 

This finding is strengthened when we consider tempo di parola, or the time for which 

politicians are actually speaking. Table 4 shows the average share of tempo di parola across 

all channels. Whilst differences between TG1 and TG2 are not significant, TG3 gave 

significantly more time to the left; and this effect was stronger than when considering 

tempo di notizia. Interestingly, this finding did not extend to Rai current affairs 

programmes, which are produced by separate teams (data for which are not reported 

here).  

[TABLE 4 ABOUT HERE] 

 - 15 - 



Continuing with bias between left and right, the simple hypothesis that all Mediaset 

channels would display a greater bias towards the right than any Rai channel (Hypothesis 

5) is not supported. Considering tempo di notizia, Mediaset’s TG5 favoured the left relative 

to the right slightly more than TG2. The same cannot be said for TGCom and TG4, 

which gave significantly less time to the left than the Rai news bulletins. This picture is 

essentially the same when we look at tempo di parola (Table 4). The more general 

hypothesis that the Mediaset channels taken together are more biased towards the right is 

confirmed. 

When considering the ‘governmentality’ of the news bulletins, the hypothesis that the 

percentage of screen time given over to the government will be higher on TG1 than on 

TG2, and higher on TG2 than on TG3 (Hypothesis 2) is not confirmed for tempo di 

notizia. Differences between TG1 and TG2 were in the opposite direction to that 

expected, and whilst Table 2 does show that TG3 gave less time to governmental actors 

than either TG1 or TG2, this difference was not significant. (This is likely to be because 

g_share has a flatter distribution than the comparable variables for either left or right 

shares). However, there was significant difference in terms of tempo di parola, with TG1 

giving more time over to the government than either TG2 or TG3. Differences between 

TG2 and TG3, although in the expected direction, were not statistically significant. These 

differences did not reappear when considering extra-tg screen time. 

When we consider the distribution of screen-time between members of the right-wing 

coalition which governed between 2001 and 2006, – considered here qua partisan 

representatives, not qua representatives of government positions – we find from looking 

at Tables 2 and 4 that TG2 and TG3 appear to give more screen time to the junior 

partners within the government coalition, which would seem to confirm Hypothesis 3. 

 - 16 - 



However, these differences were not found to be significant, with more significant 

differences obtained when comparing TG4 and TGCom with all other channels. 

We turn finally to the issue of longitudinal changes in screen-time distribution: in 

particular, changes in distribution between the last administrative council selected by the 

left (that of Roberto Zaccaria), and the first administrative council selected by the right 

(led by Antonio Baldassare). This comparison is made more difficult by changes in the 

data during the period 2001 – 2002, when Agcom extended the range of governmental 

actors whose screen-time was recorded. Consequently, all channels – including Mediaset 

ones - seem to give less screen time to governmental actors during the early months of 

the Berlusconi government. Nevertheless, the percentage shares of all screen time under 

the Zaccaria and Baldassare Councils for the period June 2001 – March 2003 are 

reported in Table 5. This comparison enables us to compare coverage of the Berlusconi 

government under two different boards.  

[TABLE 5 ABOUT HERE] 

The ratio between the third and fourth columns – between the left’s share and the right’s 

– is greater for the period of the Zaccaria CdA, for all three Rai channels. However, this 

is less an effect of the appointment of the Baldassare CdA, and more an effect of 

comparing two different time periods: the same effect was observed in three of the four 

non-Rai channels. 

In order to disaggregate the effects of changes in coverage from changes in management, 

a multiple regression analysis was carried out using three variables: a first dichotomous 

variable, cda, for the period under examination (either the period of the Zaccaria CdA or 

the period of the Baldassare CdA); a second dichotomous variable (rai) which is set to 

one for all Rai channels, and zero for all other channels; and a final interaction term, 

 - 17 - 



which is equal to cda * rai. The effect of this interaction term will allow us to say whether 

the change in management, as opposed to the longitudinal changes in coverage, were 

responsible for the left’s greater share of screen-time for the period of the Zaccaria CdA.  

[TABLE 6 ABOUT HERE] 

Table 6 reports the results of this regression analysis. The results show that the change 

from the period Jul 2001 to March 2002, to March 2002 – March 2003, was associated 

with a large drop in the ratio l:r; but that the separate effect of new Rai management 

(represented by the interaction term) had no statistically significant effect.  

Discussion 

The first key node of the analysis concerns the differences between channels. Taking Rai 

news bulletins, some vestigial traces of lottizzazione remain. The same TG3 that was 

baptised ‘TeleKabul’ is still disproportionately likely to broadcast left-wing voices and 

remains unsurpassed in this respect. If the cession of RaiTre to the Italian Communist 

Party was compensation for losses elsewhere in Italian politics, it seems that the 

compensation remains even if the original losses – and indeed the rules under which they 

were incurred – have passed on. 

It is harder to describe the patterns which distinguish TG1 and TG2, or RaiUno and 

RaiDue. Whilst it is true that RaiUno is more likely to feature government ministers on 

its current affairs programmes, and gives more screen-time to the largest government 

party, Forza Italia, this difference need not be explained by the effects of lottizzazione, but 

rather can be explained in a more parsimonious and less sinister fashion simply by noting 

that RaiUno has a much higher audience share than RaiDue, and that government 

ministers (and, to a lesser extent, those in Forza Italia), as valuable media commodities, 

 - 18 - 



are more likely to (a) seek out and (b) obtain spots on networks with higher audience 

shares.  

The Mediaset channels form a mirror image to those operated by Rai, with one outlier 

(ReteQuattro) flanking two channels closer to the global mean. This may result from 

idiosyncratic factors of ReteQuattro – Emilio Fede is a long-term acquaintance of Silvio 

Berlusconi – or from a different audience profile. 

As for longitudinal differences, the data show that the percentage shares of screen time 

given by Rai to the left and right did not change significantly between the Zaccaria and 

Baldassare boards. This finding is not, in itself, surprising. The between-channel 

differences in the percentage distribution of screen time that I have demonstrated are the 

result of several years’ of relative consensus on the political orientation of the three Rai 

channels. Consequently, whether by self-selection or through the influence of 

recruitment mechanisms, left-leaning journalists have gravitated towards TG3, and more 

centrist journalists to TG1 and TG2. Given the extensive autonomy enjoyed by 

journalists’ editorial committees in each telegiornale, it would be surprising if the 

cumulative effect of several years’ worth of recruitment decisions could be undone in the 

space of months by an incoming board.  

Nevertheless, this finding seems to run contrary to the opinion, held by many, that Silvio 

Berlusconi enjoyed effective control over Rai throughout the period 2002 – 2006. It is, of 

course, possible, Silvio Berlusconi did enjoy effective control, and that this is not present 

in the data. This may occur through one of two routes. First, Rai journalists may, 

anticipating the appointment of a new board dominated by the centre-right, have altered 

their news coverage to favour the right, thereby hoping to gain favour from incoming 

right-wing board members. Consequently, although Rai, from the election of 2001 until 

 - 19 - 



the new appointments of 2002, was headed by an appointee of the centre-left, it behaved 

as if it was already under the effective control of the centre-right. We should not 

therefore expect significant differences between the dog-days of the Zaccaria board and 

that which followed. Second, although Berlusconi did enjoy effective control, the 

resultant bias was not so crude as to be captured by bias-as-selectivity. 

The first route is unlikely. Acrimony between the centre-right and Rai grew between the 

election of 2001 and the replacement of the Zaccaria CdA in 2002. Centre-right 

politicians accused ‘biased’ Rai employees of engaging in a ‘kamikaze’ attack against the 

centre-right government, seeding the schedules with programmes which attacked the 

centre-right under the mask of satire (Travaglio & Gomez, 2004). This suggests that, if 

the centre-right enjoyed effective control over Rai, it did not know or believe that it did.  

The second route is always possible. As noted above, the concept of bias-as-selectivity is 

avowedly reductive, and can be criticised on this ground. Other scholars have argued that 

Berlusconi’s peculiar genius for the politics of the media is not to place members of his 

party on screen more than members of any other party; but rather to cultivate a market-

oriented, anti-political discourse, in the light of which Berlusconi’s populist discourse 

seems appealing (Ginsborg, 2005). Yet those who maintain that this data is reductive face 

a quandary if, for example, they believe that RaiTre is biased to the right, or that 

ReteQuattro is biased to the left. They must maintain that bias-as-selectivity is sufficient 

when it comes to bias between channels, but not sufficient when it comes to bias 

between different boards.  

Why didn’t Agcom data cool the debate? 

We are left with the puzzle of why readily available data did not lead to some reappraisal 

of conventional wisdom by politicians. In part this may be explained by the awkward 

 - 20 - 



storage of these data, contained as they are in PDF files with inconsistent formatting. In 

part, however, it may reflect the following four factors: over-sensitivity to the media; 

attention to certain kinds of programmes not reflected in the data; the absence of 

credible signalling from Agcom; and an attention to marginal advantages. 

First, as Bengt Johansson has shown with respect to the Swedish case (Johansson 2004), 

politicians are more likely than the general population to attribute political influence to 

the media. In part, this stems from simple exaggeration of media influences, something 

which in Italy exists thanks to an early wave of media effects scholarship which, in the 

extraordinary circumstances of the 1994 election, attributed to the media the remarkable 

faculty of inducing four million voters to switch their vote. Thus, politicians are likely to 

pay great attention to the media, and will debate its patterns of advantage ad nauseaum, 

because, as a group, they are disproportionately interested in it. Italian politicians, 

because of the unusual position of having the owner of half the television market as a 

prime political player, are more likely to exaggerate the media effect than other 

politicians, and so are even more likely to debate the media. 

Second, politicians sometimes pay attention to those programmes which are not treated 

in Agcom data. Some of the most clamorous cases of political ‘censorship’ in public 

broadcaster Rai have been cases where comics, not journalists have exceeded the 

boundaries of what is deemed acceptable. However life-like (or otherwise) certain 

comedians’ impressions of politicians are, they are not counted as screen time. 

Third – and here we enter the realm of policy – Agcom data is not signalled credibly. 

That is, whilst it is published regularly, there are no consequences which flow from it. 

Unlike in France, where violations of the rule of three-thirds – one-third of political 

screen-time to the government, one-third to the majority parties, and one-third to the 

 - 21 - 



opposition parties – bring sanctions for television channels, Agcom does not deliver 

rulings on whether certain channels have violated any norms of pluralism. Consequently, 

the release of data gets short shrift in the press and in the political debate. Not only does 

Agcom lack sanctioning mechanisms, it also lacks a monopoly on the collection of such 

data, with Rai commissioning its own data from the Pavia Media Observatory. 

Consequently, it is difficult to sustain the belief that the Agcom data are more than just a 

perspective. 

Were Agcom endowed with sanctioning powers, this might – assuming that politicians 

had trust in the basic mechanism used to sanction providers – relieve politicians of the 

duty to cast a critical (partisan) eye over the totality of the news media. However, it 

would not totally exorcise the ghosts of lack of pluralism, for there remains a fourth 

factor in politicians’ interest in the media, and that is the attention to marginal advantage. 

The point is best demonstrated by looking at the French case. Looking over press 

clippings related to the CSA, the most enduring polemics have been raised, not by 

violations of the rule of three-thirds, which are treated in a rather work-a-day fashion, 

but by items which seem to be utterly on the margins of the CSA’s work. Thus, it matters 

for French politicians whether one half of the (rather small) UDF party is counted as 

belonging to the opposition for the purposes of counting screen time7, just as it mattered 

whether Bernadette Chirac’s presence on screen would be counted for the government. 

This is attention to marginal advantage, both in the sense that the amount of time 

involved is marginal, but also in the sense that there is a risk present that one political 

group could eke out a slight advantage relative to the status quo ante. 

                                                 

7 Le Monde, “Le CSA partage l’UDF entre majorité et opposition à la television”, 15th June 2006 

 - 22 - 



[INSERT APPENDIX HERE] 

 - 23 - 



TABLE 1: Variables included in data-set 

Variable Possible values 
Channel RaiUno 

RaiDue 
RaiTre 
Retequattro 
Canale5 
ItaliaUno 
La7 
TG1 
TG2 
TG3 
TG4 
TG5 
TGCom/Studio Aperto 

Unit of measurement Tempo di parola 
Tempo di notizia 
Tempo di antenna 

Type of programme Principal editions only 
All editions, news only 
All editions, current affairs coverage only 

l_share Percentage share of unit of measurement 
given over to parties of the left 

R_share Percentage share of the unit of 
measurement given over to parties of the 
right 

G_share Percentage share of the unit of 
measurement given over to governmental 
actors 

Maj_share Percentage share of unit of analysis given 
over to the major party of government 
from 2001 – 2006, Forza Italia 

Min_share Percentage share of unit of analysis given 
over to minor parties of government, the 
Lega Nord, Alleanza Nazionale, and the 
UDC and predecessors 

CdA [Administrative Council] Zaccaria CdA [1998 – 2002] 
Baldassare CdA [2002 – 2003] 
Annunziata CdA [2003 – 2004] 
Alberoni CdA [2004 – 2005] 
Petruccioli CdA [ 2005 - ] 

Gdummy Amato government [1999 – 2001] 
Berlusconi government [2001 – 2006] 

 

 - 24 - 



TABLE 2: Tempo di antenna for the seven main news bulletins, outside of election periods, 

January 2001 to March 2006 

 
 l_share r_share g_share 
  maj_share min_share  
TG1 40.66% 30.87% 28.47% 

  7.96% 8.90%  
TG2 39.96% 31.13% 28.91% 

  6.63% 10.08%  
TG3 49.53% 28.68% 21.78% 

  6.53% 10.49%  
TG4 19.08% 28.09% 52.83% 
  10.59% 5.54%  
TG5 39.14% 29.69% 31.17% 
  6.32% 9.39%  
TGCom, St. Aperto 19.79% 32.71% 47.50% 
  10.6% 7.69%  
TG La7 42.24% 28.15% 29.61% 
  5.79% 10.4%  
Total 34.37% 30.16% 35.47% 
Note: figures exclude coverage during election periods. Figures for maj_share and min_share 
refer to period after May 2001 
Source: www.agcom.it/  

 

 - 25 - 

http://www.agcom.it/


TABLE 3: Multiple comparisons between Rai channels using Bonferroni test 

Dependent Variable (I) channel (J) channel Mean Difference (I-J) Std. Error Sig. 
      
l_share TG1 TG2 0.01 0.02 1.000
  TG3 -.08877(*) 0.02 0.001
 TG2 TG1 -0.01 0.02 1.000
  TG3 -.09574(*) 0.02 0.000
 TG3 TG1 .08877(*) 0.02 0.001
  TG2 .09574(*) 0.02 0.000
r_share TG1 TG2 0 0.03 1.000
  TG3 0.02 0.03 1.000
 TG2 TG1 0 0.03 1.000
  TG3 0.02 0.03 1.000
 TG3 TG1 -0.02 0.03 1.000
  TG2 -0.02 0.03 1.000
g_share TG1 TG2 0 0.03 1.000
  TG3 0.07 0.03 1.000
 TG2 TG1 0 0.03 1.000
  TG3 0.07 0.03 0.766
 TG3 TG1 -0.07 0.03 1.000
  TG2 -0.07 0.03 0.766
* The mean difference is significant at the .05 level. 
Note: differences between other channels not reported here. 

 

 - 26 - 



TABLE 4: Tempo di parola for the seven main news bulletins, outside of election periods, 

January 2001 to March 2006 

 
 l_share r_share g_share 
  maj_share min_share  
TG1 44.07% 32.44% 23.48% 

  9.56% 9.75%  
TG2 43.27% 33.69% 23.04% 

  7.91% 10.99%  
TG3 57.84% 26.52% 15.63% 

  7.01% 10.43%  
TG4 14.80% 31.60% 53.61% 
  14.37% 5.78%  
TG5 45.16% 27.06% 27.78% 
  7.34% 7.55%  
TGCom, St. Aperto 22.38% 34.57% 43.05% 
  14.22% 6.96%  
TG La7 52.21% 28.10% 19.69% 
  7.02% 10.12%  
Total 39.62% 30.64% 29.74% 
Note: figures exclude coverage during election periods. Figures for maj_share and min_share 
refer to period after May 2001 
Source: www.agcom.it/  

 

 - 27 - 

http://www.agcom.it/


TABLE 5: Comparison of tempo di notizia between Zaccaria and Baldassare CdA during 

the Berlusconi government. 

Channel Period lshare rshare gshare 
TG1 Zaccaria CdA 51.78% 29.42% 18.80%
 Baldassare CdA 38.61% 23.92% 37.47%
TG2 Zaccaria CdA 58.62% 23.66% 17.72%
 Baldassare CdA 39.20% 23.50% 37.30%
TG3 Zaccaria CdA 68.37% 19.87% 11.75%
 Baldassare CdA 51.88% 20.96% 27.15%
TG4 (Zaccaria CdA) 27.05% 23.85% 49.10%
 (Baldassare CdA) 14.88% 16.09% 69.03%
TG5 (Zaccaria CdA) 58.96% 25.18% 15.86%
 (Baldassare CdA) 40.99% 18.69% 40.32%
TGCom, St. Aperto (Zaccaria CdA) 38.81% 26.96% 34.23%
 (Baldassare CdA) 18.95% 30.79% 50.25%
TG La7 (Zaccaria CdA) 64.61% 24.83% 10.56%
 (Baldassare CdA) 41.69% 20.47% 37.84%
Total Zaccaria 52.60% 24.82% 22.57%
 Baldassare 35.20% 22.05% 42.75%
Note:   

 

 - 28 - 



TABLE 6: Regression analysis of cda, rai and cda * rai on the ratio l:r, all types of coverage 

Model  df Mean Square F Sig. 
1 Regression 3 15.73 8.33 .000(a)

 Residual 522 1.89  
 Total 525   
a Predictors: (Constant), intterm, cda, rai  
b Dependent Variable: lrratio      

 

 Unstandardized 
Coefficients 

Standardized 
Coefficients 

t Sig. 

 B 
Std. 

Error Beta   

(Constant) 2.690 0.286 9.413 0.000
cda -0.954 0.334 -0.354 -2.860 0.005
Rai 0.075 0.437 0.031 0.173 0.863
cda * rai 0.191 0.510 0.075 0.376 0.708
a Dependent Variable: Ratio between left and right 

 

 - 29 - 



FIGURE 1: 

TG
3

TG
La

7
TG

5

TG
1

TG
2

TG
Co

m

TG
4

More time for 
parties of the left

More time for 
parties of the right

 

Note: represents graphically the ratio between tempo di antenna given over to parties of the 

right and of the left. 

 

 

 - 30 - 



Appendix 1: 

The following table lists the parties or actors belonging to the left, the right, and to the 

government respectively. Parties active during the 2006 election and which signed a 

coalition agreement with other parties of the left or of the right were assigned to 

coalitions on that basis. Parties which ceased to exist prior to 2006 were assigned to the 

left (or right) on the basis of (non-) participation in, or (lack of) legislative support for, 

the left-wing governments of 1996 – 2001. Presidents of the Camera and Senate were 

counted as members of the government for the purposes of this analysis. Whilst these 

figures enjoy some independence from government by virtue of their post, they are 

implicated in the work of the government by their role in setting the parliamentary 

agenda. 

Parties of the left Parties of the right Government actors 
Democratici di Sinistra 
Democrazia Europea 
Girasole 
Grande Alleanza Democratica 
I democratici 
I socialisti 
i Verdi 
Italia dei Valori 
L’Unione 
La Rosa nel Pugno 
Lista Consumatori 
Lista Di Pietro – Occhetto 
Lista Pannella-Bonino 
Margherita 
Partito Pensionati 
Partito Popolare Italiano 
Partito Radicale 
Patto Segni 
PDCI 
Republicanni Europei 
Rifondazione Comunista 
Rinnovamento Italiano 
Social Democratici Italiani 
Sudtiroler Volkspartei 
Udeur 
Ulivo 
Union Valdotaine 
Unione Democratici 
Uniti nel’Ulivo 

Alleanza Nazionale 
Alternativa Sociale 
Azione Sociale 
Biancofiore 
Casa delle Libertà 
Centro Cristiano Democratico 
Cristiano Democratici Uniti 
Democrazia Cristiana 
Fiamma Tricolore 
Forza Italia 
Lega Nord 
Lega per autonomie/Alleanza 
Lombarda 
Movimento per l’Autonomia 
Raffaele Lombardo 
Movimento Sociale Italiano 
Nuovo Democrazia Cristiana 
Nuovo Partito Socialista 
Italiano 
Partito della Bellezza 
Partito Liberale 
Partito Socialista Italiano 
Polo 
PRI 
Riformatori Liberali 
UDC 
Unione per la Repubblica 

Governo 
Presidente del Consiglio 
Presidente della Camera 
Presidente del Senato 
 

 

 - 31 - 



 

 

 - 32 - 



REFERENCES 

 

Forcella, E. (2004 [1959]). Millecinquecento lettori - confessioni di un giornalista politico. 
In G. Crainz (Ed.), Millecinquecento lettori - confessioni di un giornalista politico (pp. 109): 
Donzelli. 

Ginsborg, P. (2005). Hopes Unmet? Italian Society and Politics in a Decade of Decline. Paper 
presented at the Conference Name|. Retrieved Access Date|. from URL|. 

Hallin, D., & Papathanassopoulos, S. (2002). Political clientelism and the media: southern 
Europe and Latin America in comparative perspective. Media Culture Society, 24(2), 
175-195. 

Hallin, D. C., & Mancini, P. (1984). Speaking of the president. Theory and Society, 13(6), 
829-850. 

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems : three models of media and politics. 
Cambridge ; New York: Cambridge University Press. 

Klein, M., & Maccoby, N. (1954). Newspaper objectivity in the 1952 campaign. Journalism 
Quarterly, 31, 285-296. 

Mancini, P. (2000). How to Combine Media Commercialization and Party Affiliation: 
The Italian Experience. Political Communication, 17(4), 319-324. 

Monteleone, F. (1992). Storia della radio e della televisione in italia : societáa, politica, strategie, 
programmi, 1922-1992. Venezia: Marsilio. 

Murialdi, P. (1994). Maledetti Professori. Diario di un anno alla Rai. Milano: Rizzoli. 

Murialdi, P. (1997). Per una ricerca storica sulla lottizzazione. Problemi dell'informazione, 7-
11. 

Sani, G. (Ed.). (2001). Mass Media ed Elezioni. Bologna: il Mulino. 

Travaglio, M., & Gomez, P. (2004). Regime. Milano: Rizzoli. 

Vespa, B. (2002). Rai, la grande guerra. 1962-2002: quarant'anni di battaglie a viale Mazzini. 
Roma: Rai-ERI. 

Williams, A. (1975). Unbiased study of television news bias. Journal of Communication, 
25(4), 190 - 199. 

Zaccaria, R. (2004). Diritto dell'informazione e della comunicazione. Padova: CEDAM. 

 - 33 - 



 - 34 - 

 

 


	Politician watching: the measurement of pluralism in Italian television news
	
	Chris Hanretty, European University Institute, Florence

	Abstract
	Introduction
	Being precise about pluralism
	Italian journalism, criticism from without, and t
	Conventional wisdom about the Italian media
	Data
	Findings
	Discussion
	Why didn’t Agcom data cool the debate?

	Appendix 1:


